kivikasa rannalla

Mindfulness harjoitus

Harjoitukset koostuvat ns. muodollisista ja epämuodollisista harjoituksista.

Muodolliset harjoitukset ovat hetkiä, jolloin erityisesti pysähdyn tutkimaan olemassa olevaa hetkeä; kuuntelemaan ääniä, seuraamaan hengitystäni tai kehoni tuntemuksia. 

Harjoitukset alkavat vähitellen siirtyä kaikkeen tekemiseeni; kuorin omenaa ja aistin sen tuoksun, juon teeni ja tunnen sen maun; otan lapsen syliini ja tunnen hänen lämpönsä, tuoksunsa ja aistin hänen hengityksen liikkeet. Elämä alkaa olla tässä ja nyt. Mielentyyneys kasvaa, kun olen tässä hetkessä läsnä enkä sure mennyttä tai suunnittele tulevaisuutta.  

Mindfulness tutkimuksia

Aivokuvantamisissa on todettu, kuinka säännöllinen, pitkäaikainen harjoitus vahvistaa tarkkaavaisuuteen, keskittymiseen ja oppimiseen liittyviä aivoalueita ja lisäävät aivojen harmaan aineen massaa. Pitkittynyt stressi, joka johtaa uupumukseen, puolestaan suurentaa mantelitumaketta, jolla on merkittävä rooli stressihormonien säätelyssä. Kun opimme tiedostamaan tunteemme eri tilanteissa, opimme myös säätelemään stressiämme. Tunnistamme herkemmin stressaavat tilanteet ja osaamme palauttaa itsemme levollisesti tähän hetkeen. Tutkimukset ovat osoittaneet, että tietoinen läsnäolo vaikuttaa myönteisesti mielialaan, hyvinvointiin ja onnellisuuden kokemukseen pitkällä aikavälillä. Se ei pelkästään ehkäise masennusta, vaan vaikuttaa myönteisesti ahdistukseen, stressiin, masennukseen ja ärtymykseen vaikuttavaan aivotoimintaan. 

Linkkejä tutkimuksiin: